Jelentős változásokon mentek keresztül 2020. január 1-jével Magyarországon bizonyos lakáscélú állami támogatások
Jelentős változásokon mentek keresztül 2020. január 1-jével Magyarországon bizonyos lakáscélú állami támogatások, így akár új lakást építenénk vagy vásárolnánk, akár egy használt lakásba fektetnénk a pénzünket, érdemes tisztában lenni vele, hogy miként módosultak a főként családok által igényelhető otthonteremtési kedvezmények.
Mielőtt alaposabban is belemennénk a változásokba, illetve a konkrét feltételekbe, érdemes konkrétan letisztázni, hogy egyáltalán milyen lakáscélú állami támogatások is maradtak aktívak 2020. január 1-jétől az országban.
A gyermekvállalás ösztönzésére és a gyermeknevelés támogatására a családok számára elérhető új lakás építésére és vásárlására is
A gyermeknevelés támogatásának céljából használt lakás vásárlására, bővítésére vagy felújítására elérhető továbbá
Mivel az elhangzottak kapcsán sem a Családi Otthonteremtési Kedvezmény, sem a kamattámogatás szabályai nem változtak 2020-tól, ezért az alábbiakban kizárólag az adó- visszatérítési támogatás új szabályait és feltételeit vesszük sorra.
2020. január 1-jétől az adó-visszatérítési támogatást kizárólag az veheti igénybe, aki hajlandó a kapcsolódó hitelintézettel az igénybevételről szóló támogatási szerződést kötni. A kapcsolódó kérelmet mindig a hitelintézet számára kell benyújtani, melynek elbírálása jelenleg 60 nap. Fontos kritérium a támogatás kapcsán, hogy kizárólag válogatott kistelepüléseken való építkezéskor vehető igénybe, melynek pontos listáját a kapcsolódó 17/2016 (II.10.) Kormányrendelet 2. sz. mellékletében találjuk meg. Januártól ez a lista összesen 2486 kistelepülést tartalmaz!
Az adó-visszatérítési támogatás kizárólag új lakás építésére vehető igénybe a kijelölt kistelepüléseken, méghozzá:
A támogatás igénylésére legfeljebb egy alkalommal kerülhet sor, méghozzá 2018. január 1-je után kiállított számla alapján, legkésőbb 2020. június 30-ig esedékes benyújtás mellett. Fontos tudni, hogy az adó-visszatérítést öregségi nyugdíjban, szolgálati járandóságban, valamint korhatár előtti ellátásban részesülő személyek egyaránt kérhetik, amennyiben pedig házastársakról van szó, csak és kizárólag együttes igénylés történhet, tehát a szerződés megkötésével mindketten támogatott személyek lesznek.
Fontos kritérium, hogy az adó-visszatérítési támogatást csak olyan számlák benyújtására lehet igénybe venni, melyekre 27 százalékos forgalmi adót vetettek ki, összértéke pedig legfeljebb 5 millió forint lehet. Nagy előnye, hogy Családi Otthonteremtési Kedvezmény mellett is kérhető, de kizárólag annál a hitelintézetnél, ahol a CSOK-ot korábban megkaptuk. Kizáró ok lehet minden olyan visszafizetési kötelezettség, melyet bíróság, kormányhivatal, járási hivatal, vagy éppen a Magyar Államkincstár határozott meg az igénylő kapcsán korábbi kölcsönök vagy lakáscélú állami támogatások terén.
Mint minden lakáscélú támogatásnak, úgy természetesen az adó-visszatérítésnek is megvannak a maga feltételei az igénylő személyét illetően, melyeknek házastársak esetében legalább az egyik félnek meg kell felelnie. Ezek a következők:
Mint minden lakáscélú állami támogatás esetén, úgy természetesen az adó-visszatérítésnél is vannak tipikus apróbetűs részek, melyek felett sokan hajlamosak átsiklani. Ilyen például, hogy a visszatérítéshez csatolt ingatlan esetében csak és kizárólag a támogatott személyek szerezhetnek tulajdoni jogot, tehát amennyiben házastársként vettük igénybe, akkor az ingatlan-nyilvántartásban is mindkét személy nevének szerepelnie kell. Szintén lényeges kritérium, hogy egy új lakás építésére igényelt támogatáskor az igénylő személy vállalja, hogy a folyósítást követően legalább 10 évig életvitelszerűen él majd az ingatlanban. Szintén nem kerül reflektorfénybe, de az adó-visszatérítés esetén az állam javára 10 évig jelzálogjog, illetve szükség esetén terhelési tilalom és elidegenítési jog kerül bejegyzésre a kérdéses ingatlanra.